Stappenplan - aanpak

iDevice-pictogram Lees dit even door

Beste kinderen,

Van je meester of juf heb je gehoord aan welk onderwerp je gaat werken.

Hieronder staan de stappen die je volgt om aan je onderwerp te werken. Je juf of meester kan deze stappen eventueel nog aanpassen.

Stappenplan-aanpak

Hoe de groepen worden gemaakt wordt door de juf of meester aangegeven.

Het kan zijn dat vooraf de groepen worden samengesteld.

Het kan ook zo zijn dat jij een deelonderwerp kunt kiezen die in de mindmap staat.

Stap 1. Groepen en rolverdeling?

Als je weet wie in de groep zit, ga je 3 rollen verdelen.

  1. Voorzitter
  2. Notulist en webmaster
  3. Onderzoeker
Kijk bij rolverdeling om te weten te komen wat je precies moet doen.
Stap 2: Mindmappen

Met je groep ga je mindmappen over het onderwerp. Je krijgt heel wat trefwoorden die te maken hebben met het onderwerp.

Een aantal van die trefwoorden kunnen bij elkaar horen en kunnen samen een deelonderwerp vormen. De deelonderwerpen worden over de groepen verdeeld.
Elk deelonderwerp wordt in het groepje verder uitgewerkt.
Stap 3: Verdelen van de deelonderwerpen

De deelonderwerpen worden over de groepen verdeeld.

Stap 4: Wie doet wat?

Als je deelonderwerp bekend is, ga je een mindmap maken bij je deelonderwerp.
Je bedenkt in je groep onderzoeksvragen bij het deelonderwerp.

Stap 5: Vragen en de zoekcirkel

Bij de deelonderwerpen horen vragen. Wij noemen ze onderzoeksvragen.

Gebruik de zoekcirkel en het werkblad bij de zoekcirkel om je onderzoeksvragen te beantwoorden.

Stap 6: Leerovereenkomst

Je bedenkt samen hoe je en wat je in de komende weken wilt gaan uitwerken of maken. Hier maak je een plan voor. Dit plan noemen we een leerovereenkomst. Samen met je meester of juf spreek je af of deze manier van aanpak goed is.

Stap 7: Aan het werk

Dat wat in de leerovereenkomst staat, ga je uitvoeren.

Stap 8. ELO

Ieder les komt plaats je de gevonden informatie op je digitale werkplek.

In It's Learning gebruik je daarvoor een Procesgeoriënteerd document. Zorg ervoor dat je juf of meester ook als deelnemer meedoet.

Voeg ook een discussie toe om met elkaar van gedachten te wisselen over de gevonden informatie.

Natuurlijk mag je met elkaar chatten over het (deel)onderwerp.

Stap 9. Contact met je juf of je meester.

Laat 1 keer per week aan je juf of meester zien hoe ver je met je leerovereenkomst bent.

 

Stap 10. Toetsing

Dat wat jullie hebben verzameld en aan elkaar verteld hebben wordt getoetst. Je krijgt een proefwerk.

Stap 11. Presentatie

In het onderdeel "Scripts"vind je tips voor een handige aanpak voor het maken van foto's, een filmpje of een presentatie. Natuurlijk mag je ook een blog maken, waarin je het werk plaatst. Maak je presentatie flitsend.